Interview: Excellent onderwijs voor alle leerlingen

‘Ik had zin in iets verdiepends voor mezelf’; zo antwoordt Marlieke Engelen, docent Spaans op het Montessori Lyceum Groningen, op de vraag waarom ze solliciteerde naar een plek bij het High Potential Programma. Of zoals ze het zelf liever formuleert, een programma voor iemand met zin om te leren. En goede zin heeft ze.

 

Impulsieve reactie
In maart (2017) kon iedereen, die daar belangstelling voor had, reageren op de uitvraag wie zin had om deel te nemen aan een nieuw te starten ontwikkeltraject; het High Potential Programma (HPP). ‘Ik heb direct gereageerd, in een impuls. Ik dacht er niets eens over na’, vertelt Marlieke. ‘Natuurlijk heb ik het daarna voorgelegd aan Christian (teamleider MLG).’

En die was net zo enthousiast als Marlieke. ‘Wanneer een docent behoefte heeft aan meer diepgang, zich verder wil ontwikkelen is het voor de school van belang om daar wat mee te doen. We moeten nadenken over de toekomst en ons daarbij richten op de talenten die nu lesgeven. Doormiddel van het HPP kun je deze talenten faciliteren en zorg je voor continuïteit in je organisatie’, aldus Christian. ‘Daarom heb ik de aanbevelingsbrief geschreven en begeleid ik Marlieke op het procesmatige gedeelte.’

Kansen krijgen
‘Voor mij kwam de uitvraag het op het juiste moment. Het is mooi om te zien dat Openbaar Onderwijs Groningen intrinsiek gemotiveerde leerkrachten de kans geeft om dit te laten zien in hun baan. Daarnaast is het echt superleuk. De trainingsdagen van HPP zijn inspirerend, leerzaam en goed. Je krijgt er zo veel energie van. En dan mag ik me vanuit HPP gaan verdiepen in iets wat me heel erg interesseert, namelijk talentstimulering bij leerlingen met hoogbegaafdheid,’ zegt Marlieke enthousiast. ‘Natuurlijk hebben we het er van tevoren over gehad, welke onderwerpen van toepassing zijn bij ons op school en ons verder helpen. Uiteindelijk is de keuze dus gevallen op een onderwerp wat me zelf heel enthousiast maakt en wat goed past binnen het programma Vernieuwingsonderwijs dat op het MLG wordt toegepast.’

Vernieuwingsonderwijs
Marlieke vormt tijdens het HPP een onderzoeksgroep met Inez en Rosanne. Alle drie pakken ze vanuit hun onderzoek een ander onderdeel op, maar de gedeelde noemer is excellent onderwijs bieden aan alle leerlingen. ‘De focus ligt nu op de hoogbegaafde leerlingen, maar met de intentie om het breder te trekken naar onderwijs op maat voor alle leerlingen; differentiatie. Bij ons (Montessori Lyceum) is het dan ook onderdeel van het programma vernieuwingsonderwijs’, licht Marlieke toe.

‘We hebben een team geformeerd met leerkrachten en specialisten die samen nieuwe materialen ontwikkelen. Ik bereid daarbij de vergaderingen voor en zorg voor de aansturing van het team. Vanuit het HPP krijg ik hiervoor tools en handvaten aangereikt om dit te doen.

Christian en Henri (teamleiders) begeleiden mij daarnaast op proces en op inhoud. Ik vind het fijn dat ik dit op twee verschillende momenten kan bespreken. Niemand zit er met een dubbele pet op waardoor je kan ventileren en het heel prettig werken is.’

Niks willen missen
Christian vult aan: ‘We hebben het vaak over; waar willen we naartoe en hoe komen we daar? Bij dit project zijn niet alle docenten betrokken, maar je wilt wel dat het leeft. Dus moet je open in de communicatie zijn en informatie delen via nieuwsbrieven. Maar je kan niet altijd iedereen aangehaakt houden, hoe concreet je het ook maakt.’
‘En dat vind ik lastig’, zegt Marlieke direct. ‘Ik wil iedereen er heel graag bij hebben. Dat ik ze zo kan motiveren dat ze het niet willen missen.’

‘Je hebt nu natuurlijk het platform om dit te doen, maar ook te maken met een school die een volle jaarplanning heeft’, legt Christian uit. ‘Het is daarom soms kiezen, maar als we de kwaliteit van het onderwijs kunnen verbeteren zeggen we vaak ja tegen professionaliseren. We brengen onze leerlingen in aanraking met nieuwe dingen en dat is soms improviseren, maar ook heel mooi.’

Het geeft energie!
‘Je wilt de leerlingen alles kunnen bieden wat ze nodig hebben. Ieder kind heeft recht op onderwijs op zijn niveau. En dat doen wij door oog te hebben voor het individu. We maken nu lessen voor leerlingen met hoogbegaafdheid, omdat deze lessen er nog bijna niet zijn.

Een uitdaging, maar de leerlingen hebben er veel baat bij. En ik ben ontzettend dankbaar dat ik dit mag doen. Het geeft me nog meer zin om voor de klas te staan! Het kost geen energie, het geeft energie!, vertelt Marlieke enthousiast.

Win-win situatie
Christian: ‘Door het HPP zie ik Marlieke ontwikkelen. Dat is goed voor haar én voor de continuïteit van onze school. Als school moet je aan de toekomst denken en dan is het belangrijk dat je talentvolle mensen de ruimte geeft om verder te groeien. Ze moeten niet ‘verpieteren’. Dat ze om zich heen gaan kijken naar iets anders, dat zou zonde zijn.’
’Al heb ik dit puur voor mijn eigen ontwikkeling gedaan, niet om direct een coördinerende rol te krijgen’, geeft Marlieke aan.

Op de vraag wie er bij een eventuele volgende editie van het HPP mee zou moeten doen is Marlieke stellig; ‘Iemand met zin om te leren! Je bent niet alleen bezig met je eigen ontwikkeling, maar je betekent echts iets voor de school. Als team ontwikkelen wij nu materiaal waar straks alle leerlingen baat bij hebben. Dat wil ik graag laten zien, te koop zetten; de opbrengst van het team. Van de school!